*Sweet Tooltips. * Disable Right Click

Label

This blog was opened on 18 February 2011 ! Hopefully you all can give me support for my blog! Keep reading ^_^ !

Thursday, July 23, 2009

Keyakinan Diri

DEMOSTENUS adalah seorang orator politikus yang terkenal di Yunani. Baik tahun kelahiran mahupun tahun wafatnya sama dengan Aristoteles. Demostesnus mulai mempersiapkan dirinya dan melatihnya berpidato sejak dia meningkat dewasa, tujuan utamanya di waktu itu bukanlah supaya menjadi guru yang pintar ataupun juru pidato yang pintar, yang menjadi buah bibir di medan politik, keagamaan atau pun mahkamah-mahkamah pengadilan.

Tidak...Akan tetapi, agar dia dapat membela dirinya dan pembela hak-haknya dalam rangka tuduhannya terhadap para penerima wasiat ayahnya yang telah memakan harta bendanya semasa dia masih kecil. Namun demikian, dia tekun melatih dirinya dengan pekerjaan ini, sehingga menjadi pintar dan menjadi seorang guru juru pidato terkenal dimana-mana.

Pada mulanya, di sela-sela pidatonya masih terdapat kecacatan berkaitan dengan suaranya atau kemampuannya mengungkapkan isi hati. Akan tetapi, dengan usaha dan ketekunan serta dorongan rakan-rakannya, dapat ia menghilangkan sedikit demi sedikit kecacatan tersebut dengan cara mengikuti gaya suara tertentu. Dia mengambil sebuah ruangan khusus di bawah tanah untuk melakukan latihan-latihannya.

Dia meletakkan sebutir kerikil pada mulutnya, lalu dia membaca dengan suara yang keras agar nada perbicarannya menjadi baik. Dia membaca syair-syair panjang tanpa memenggal nafas agar dia memperoleh kemampuan bernafas panjang secara alami. Dia berdiri di hadapan cermin sebelum berpidato, supaya postur tubuhnya mahupun raut muka wajahnya dapat diperbaiki. Demostesnus melakukan perbuatan-perbuatan ini dalam waktu yang cukup lama sehingga tercapailah apa yang dia inginkan, bahkan kemudian menjadi salah seorang orator dunia yang cukup dikagumi.

Sekian motivasi yang dipetik dari buku 1oo Kisah Terbaik, ditulis oleh
Thufail Ibnu Salam. Mudah-mudahan Angah juga nanti dapat memupuk keyakinan diri melalui latihan yang berterusan dalam rangka untuk menjadi seorang pendakwah yang bermotivasi. Doakan Angah!\

No comments:

Post a Comment